На Литургии
Антифон 1, глас 2
Стих 1. Псалом 21:
Боже, Боже Мой, вонми Ми, вскую оставил Мя еси? Молитвами Богородицы, Спасе, спаси нас. | Боже, Боже мой, внемли мне, / для чего Ты оставил меня? По молитвам Богородицы, Спаситель, спаси нас. |
Паки другий лик, стих 2:
Далече от спасения моего словеса грехопадений моих. Молитвами Богородицы: | Удалила меня от спасения / вина грехопадений моих. По молитвам Богородицы, Спаситель, спаси нас. |
И паки 1-й лик, стих 3:
Боже мой, воззову во дни и не услышиши, и в нощи, и не в безумие мне. Молитвами Богородицы: | Боже мой, я буду взывать днём – и Ты не услышишь; / и ночью – и это не в неразумие мне. По молитвам Богородицы, Спаситель, спаси нас. |
Таже 2-й лик, стих 4:
Ты же во святем живеши, Хвало Израилева. Молитвами Богородицы: | Но Ты живёшь во святилище, / Похвала Израиля! По молитвам Богородицы, Спаситель, спаси нас. |
Слава, и ныне:
Молитвами Богородицы: | По молитвам Богородицы, Спаситель, / спаси нас. |
Антифон 2, глас 2. Псалом 73.
Стих 1:
Вскую, Боже, отринул ны еси до конца? Спаси ны, Сыне Божий, плотию распныйся, поющия Ти: аллилуиа. | Для чего Ты, Боже, / отверг нас? Спаси нас, Сын Божий, преобразившийся на горе, поющих Тебе: аллилуиа. |
Другий лик, стих 2:
Помяни сонм Твой, егоже стяжал еси исперва. Спаси ны, Сыне Божий: | Вспомни сонм Твой, / который Ты приобрёл от начала. Спаси нас, Сын Божий, преобразившийся на горе, поющих Тебе: аллилуиа. |
Стих 3:
Гора Сион сия, в нейже вселился еси. Спаси ны, Сыне Божий: | Эту гору Сион, / на которой Ты поселился. Спаси нас, Сын Божий, преобразившийся на горе, воспевающих Тебе: аллилуиа. |
Стих 4:
Бог же Царь наш прежде века содела спасение посреде земли. Спаси ны, Сыне Божий: | Бог же, Царь наш прежде века, / соделал спасение посреди земли. Спаси нас, Сын Божий, преобразившийся на горе, воспевающих Тебе: аллилуиа. |
Слава, и ныне: Единородный Сыне:
Антифон 3. Псалом 98.
Стих 1:
Господь воцарися, да гневаются людие. | Господь воцарился: / пусть гневаются народы! |
Тропарь:
Спаси, Господи, люди Твоя: весь до конца. | Спаси, Господи, людей Твоих / и благослови наследие Твоё, / победы верным над неприятелями даруя / и Крестом Твоим сохраняя народ Твой. |
Стих 2:
Господь воцарися, да гневаются людие, седяй на херувимех, да подвижится земля. | Господь воцарился: пусть гневаются народы! / Восседающий на Херувимах: да потрясётся земля! |
Тропарь: Спаси, Господи, люди Твоя:
И паки 1-й лик, Стих 3:
Господь в Сионе велик, и высок есть над всеми людьми. | Господь на Сионе велик / и высок над всеми народами. |
Тропарь: Спаси, Господи, люди Твоя:
Другий лик, Стих 4:
Поклонитеся Господеви во дворе святем Его. | Поклонитесь Господу / во дворе святом Его. |
Тропарь: Спаси, Господи, люди Твоя:
Таже, вход. Диакон речет: Премудрость, прости. Мы же входное:
Возносите Господа Бога нашего, и поклоняйтеся подножию ногу Его, яко свято есть. | Возносите Господа, Бога нашего, и поклоняйтесь подножию ног Его, ибо свято оно. |
Тропарь: Спаси, Господи, люди Твоя:
Слава, и ныне, кондак: Вознесыйся на Крест волею:
На горе преобразился еси, / и якоже вмещаху ученицы Твои, / славу Твою, Христе Боже, видеша, / да егда Тя узрят распинаема, / страдание убо уразумеют вольное, / мирови же проповедят, / яко Ты еси воистинну Отчее сияние. | Вознесенный на Крест добровольно, / соименному Тебе новому народу / милости Твои даруй, Христе Боже; / возвесели силою Твоею верных людей Твоих, / подавая им победы над врагами, / – да имеют они помощь от Тебя, / оружие мира, непобедимый знак победы. |
Вместо же Трисвятаго: Кресту Твоему покланяемся, Владыко, и святое воскресение Твое славим.
Прокимен, глас 7:
Возносите Господа Бога нашего, и поклоняйтеся подножию ногу Его, яко свято есть. | Возносите Господа, Бога нашего, и поклоняйтесь подножию |
Стих:
Господь воцарися, да гневаются людие. | Господь воцарился: пусть гневаются народы! |
Апостол, Коринфяном послания святаго апостола Павла чтение, зачало 125:
Братие, слово бо крестное погибающим убо юродство есть, а спасаемым нам сила Божия есть. Писано бо есть: погублю премудрость премудрых, и разум разумных отвергу. Где премудр? где книжник? где совопросник века сего? Не обуи ли Бог премудрость мира сего? Понеже бо в премудрости Божией не разуме мир премудростию Бога, благоизволил Бог буйством проповеди спасти верующих. Понеже и Иудее знамения просят, и Еллини премудрости ищут: Мы же проповедуем Христа распята, Иудеем убо соблазн, Еллином же безумие, Самем же званным Иудеем же и Еллином Христа, Божию силу и Божию премудрость. |
Братья, слово о кресте для погибающих юродство есть, а для нас спасаемых – сила Божия. Ибо написано: «погублю мудрость мудрецов, и разум разумных отвергну». Где мудрец? где книжник? где совопросник века сего? Не обратил ли Бог мудрость мира сего в безумие? Ибо, когда мир своею мудростью не познал Бога в премудрости Божией, то благоугодно было Богу юродством проповеди спасти верующих. Ибо и Иудеи требуют чудес, и Еллины ищут мудрости; А мы проповедуем Христа распятого, для Иудеев соблазн, а для Еллинов безумие, Для самих же призванных Иудеев и Еллинов, Христа, Божию силу и Божию премудрость. |
Аллилуиа, глас 1:
Помяни сонм Твой, егоже стяжал еси исперва. | Вспомни сонм Твой, который приобрёл Ты от начала. |
Стих: Бог же Царь наш прежде века содела спасение посреде земли.
От Иоанна святаго Евангелия чтение, зачало 60:
Во время оно, совет сотвориша архиерее и старцы на Иисуса, яко да убиют Его. И приведоша Его к Пилату, глаголюще: возми, возми, распни Его. Глагола им Пилат: поимите Его вы и распните: аз бо не обретаю в Нем вины. Отвещаша ему иудее: мы закон имамы, и по закону нашему должен есть умрети, яко Себе Сына Божия сотвори. Егда убо слыша Пилат сие слово, паче убояся, И вниде в претор паки и глагола Иисусови: откуду еси Ты? Иисус же ответа не даде ему. Глагола же Ему Пилат: мне ли не глаголеши? не веси ли, яко власть имам распяти Тя и власть имам пустити Тя? Отвеща Иисус: не имаши власти ни единыя на Мне, аще не бы ти дано свыше. Пилат убо слышав сие слово, изведе вон Иисуса и седе на судищи, на месте глаголемем Лифостротон, еврейски же Гаввафа. Бе же пяток Пасце, час же яко шестый. И глагола Иудеом: се Царь ваш. Они же вопияху: возми, возми, распни Его. Глагола им Пилат: Царя ли вашего распну? Отвещаша архиерее: не имамы царя токмо кесаря. Тогда убо предаде Его им, да распнется. Поемше же Иисуса и ведоша: И нося крест Свой изыде на глаголемое Лобное место, еже глаголется еврейски Голгофа, Идеже пропяша Его и с Ним ина два сюду и сюду, посреде же Иисуса. Написа же и титла Пилат и положи на кресте. Бе же написано: Иисус Назорянин, Царь Иудейский. Сего же титла мнози чтоша от Иудей, яко близ бе место града, идеже пропяша Иисуса: и бе написано еврейски, гречески, римски. Стояху же при кресте Иисусове Мати Его и сестра Матере Его Мариа Клеопова и Мариа Магдалина. Иисус же видев Матерь и ученика стояща, егоже любляше, глагола Матери Своей: Жено, се, сын Твой. Потом глагола ученику: се, Мати твоя. И от того часа поят Ю ученик во своя си. Посем ведый Иисус, яко вся уже совершишася, И приклонь главу, предаде дух. Иудее же, понеже пяток бе, да не останут на кресте телеса в субботу, бе бо велик день тоя субботы, молиша Пилата, да пребиют голени их и возмут. Приидоша же воини, и первому убо пребиша голени, и другому распятому с Ним: На Иисуса же пришедше, яко видеша Его уже умерша, не пребиша Ему голений, Но един от воин копием ребра Ему прободе, и абие изыде кровь и вода. И видевый свидетелствова, и истинно есть свидетелство его. |
Первосвященники и старейшины собрали совет против Иисуса, чтобы убить Его. И привели Его к Пилату, и говорят: возьми, возьми, распни Его! Пилат говорит им: возьмите Его вы и распните, ибо я не нахожу в Нем вины. Иудеи отвечали ему: мы имеем закон, и по закону нашему Он должен умереть, потому что сделал Себя Сыном Божиим. Пилат, когда услышал это слово, больше убоялся, И опять вошел в преторию, и сказал Иисусу: откуда Ты? Но Иисус не дал ему ответа. Пилат говорит Ему: мне ли не отвечаешь? не знаешь ли, что я имею власть распять Тебя и власть имею отпустить Тебя? Иисус отвечал: ты не имел бы надо Мною никакой власти, если бы не было дано тебе свыше. Пилат, услышав это слово, вывел вон Иисуса и сел на судилище, на месте, называемом Лифостротон, а по-еврейски Гаввафа. Тогда была пятница пред Пасхою, и час шестый. И сказал Пилат Иудеям: се, Царь ваш! Но они закричали: возьми, возьми, распни Его! Пилат говорит им: Царя ли вашего распну? Первосвященники отвечали: нет у нас царя кроме кесаря. Тогда наконец он предал Его им на распятие. И взяли Иисуса и повели. И, неся крест Свой, Он вышел на место, называемое Лобное, по-еврейски Голгофа; Там распяли Его и с Ним двух других по ту и по другую сторону, а посреди Иисуса. Пилат же написал и надпись и поставил на кресте. Написано было: Иисус Назорей, Царь Иудейский. Эту надпись читали многие из Иудеев, потому что место, где был распят Иисус, было недалеко от города, и написано было по-еврейски, по-гречески, по-римски. При кресте Иисуса стояли Матерь Его, и сестра Матери Его Мария Клеопова, и Мариа Магдалина. Иисус, увидев Матерь и ученика тут стоящего, которого любил, говорит Матери Своей: Жено! се, сын Твой. Потом говорит ученику: се, Матерь твоя! И с этого времени ученик сей взял Ее к себе. После того Иисус, зная, что уже все совершилось, Преклонив главу, предал дух. Но как тогда была пятница, то Иудеи, дабы не оставить тел на кресте в субботу, ибо та суббота была день великий, просили Пилата, чтобы перебить у них голени и снять их. Итак пришли воины, и у первого перебили голени, и у другого, распятого с Ним; Но, пришедши к Иисусу, как увидели Его уже умершим, не перебили у Него голеней, Но один из воинов копьем пронзил Ему ребра, и тотчас истекла кровь и вода. И видевший засвидетельствовал, и истинно свидетельство его. |
За Достойно:
Величай душе моя пречестный Крест Господень. | Величай, душа моя, / всесвященный Крест Господень. |
Ирмос, глас 8:
Таин еси, Богородице, рай, / невозделанно возрастивший Христа, / Имже крестное живоносное на земли насадися Древо. / Тем, ныне возносиму, / покланяющеся Ему, Тя величаем. | Ты, Богородица, – таинственный рай, / невозделанно произрастивший Христа, / Которым на земле насаждено / Креста живоносное древо; / потому ныне, при воздвижении его, / поклоняясь ему, мы Тебя величаем. |
Причастен:
Знаменася на нас свет лица Твоего, Господи. | Отметил нас свет лица Твоего, Господи! Аллилуиа. |
Господи, мы во свете лица Твоего пойдем, / и о имени Твоём возрадуемся вовеки. | Господи, мы во свете лица Твоего пойдем, / и о имени Твоём возрадуемся навсегда. |
На трапезе же бывает утешение братии, от елеа и вина, и прочих снедей овощных: сыра же и яиц и рыбы никако же дерзнем коснутися.